Saturday, December 29, 2012

PENCERAIAN DI MALAYSIA

1. PENDAHULUAN.
Hari ini umat Islam menghadapi berbagai rintangan dan cabaran selain menghadapi serangan pemikiran dari musuh-musuh yang berbagai-bagai dari luar, mereka juga menghadapi masalah kejahilan sesetengah individu muslim dalam menguasai ilmu-ilmu Islam itu sendiri. Di antaranya kejahilan mereka dalam memahami hukum-hukum yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan dalam Islam seperti pernikahan, perceraian dan kesan-kesannya.
Peningkatan perceraian sebagaimana yang dilaporkan oleh pihak yang berkuasa agama dan juga peningkatan krisis rumahtangga, di samping kes-kes penderaan isteri dan anak yang tidak berkesudahan, cukup membimbangkan kita dewasa ini. Keruntuhan institusi keluarga adalah antara punca yang dipercayai mencetuskan fenomena ini.
Keadaan ini memerlukan umat Islam meninjau kembali sejauh manakah pengiltizaman terhadap peraturan-peraturan yang terdapat dalam system kekeluargaan Islam. Sistem kekeluargaan Islam adalah satu system yang unik. Ia bertujuan mengatur hubungan secara lebih sistematik berteraskan syariat antara keluarga lelaki dengan keluarga perempuan terlibat. Motif pembinaan keluarga dalam Islam adalah berpaksikan ‘aqidah tauhid dan bertujuan melakukan ibadah. Andaikata masyarakat Islam di zaman ini mengikuti dan mengamalkan segala yang diutarakan dalam system kekeluargaan Islam ini, sudah pasti mereka akan mengecapi hidup bahagia bukan sahaja di dunia malah juga di akhirat.
2. DEFINISI PERKAHWINAN.
Perkahwinan atau nikah menurut bahasa ialah berkumpul dan bercampur. Menurut istilah syarak pula ialah Ijab dan Qabul (‘aqad) yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan perempuan yang diucapkan oleh kata-kata yang menunjukkan nikah, menurut peraturan yang ditentukan oleh Islam. Perkataan zawaj digunakan di dalam al-Quran bermaksud pasangan dalam penggunaannya perkataan ini bermaksud perkahwinan Allah SWT menjadikan manusia itu berpasang-pasangan, menghalalkan perkahwinan dan mengharamkan zina.
3. DEFINISI PERCERAIAN ATAU TALAK.
Di dalam Islam, perceraian merupakan sesuatu yang dilaknat oleh Islam tetapi diharuskan dengan alasan dan sebab-sebab tertentu. Perceraian boleh dilakukan dengan cara talak, fasakh dan khuluk atau tebus talak.
(i) Talak menurut bahasa bermaksud melepaskan ikatan dan menurut syarak pula, talak membawa maksud melepaskan ikatan perkahwinan dengan lafaz talak dan seumpamanya. Talak merupakan suatu jalan penyelesaian yang terakhir sekiranya suami dan isteri tidak dapat hidup bersama dan mencari kata sepakat untuk mecari kebahagian berumahtangga. Talak merupakan perkara yang dibenci Allah s.w.t tetapi dibenarkan.
(ii) Fasakh menurut bahasa ialah rosak atau putus. Manakala menurut syarak pula, pembatalan nikah disebabkan oleh sesuatu sifat yang dibenarkan syarak, misalnya, perkahwinan suami isteri yang difasakhkan oleh kadi disebabkan oleh suaminya tidak mempu memberi nafkah kepada isterinya. Fasakh tidak boleh mengurangkan bilangan talaknya. Fasakh hanya boleh dituntut oleh isteri sekiranya terdapat beberapa sebab atau kecacatan yang terdapat pada pihak suaminya.
Mengikut mazhab Shafie, seorang isteri boleh menuntut fasakh melalui kadi atau mahkamah disebabkan oleh kekurangan suaminya seperti gila (berkekalan atau sekejab); penyakit kusta; penyakit sopak; penyakit yang menghalang mereka daripada melakukan persetubuhan; suami tidak mampu memberi nafkah belanja kepada isterinya seperti makan dan minum serta tempat tinggal, pakaian, memberi mahar dengan cara tunai sebelum bersetubuh kerana kepapaan atau muflis atau sebagainya; suami tidak bertanggungjawab dengan meninggalkan isterinya terlalu lama dan tidak memberi khabar berita; suami yang menzalimi dan memudaratkan isterinya; suami yang fasik serta melakukan maksiat terhadap Allah dan tidak menunaikan kewajipan kepada Allah; dan murtad salah seorang (suami atau isteri).
(iii) Perpisahan antara suami dan isteri melalui tebus talak sama ada dengan menggunakan lafaz talak atau khuluk. Pihak isteri boleh melepaskan dirinya daripada ikatan perkahwinan mereka jika ia tidak berpuas hati atau lain-lain sebab. Pihak isteri hendaklah membayar sejumlah wang atau harta yang dipersetujui bersama dengan suaminya, maka suaminya hendaklah menceraikan isterinya dngan jumlah atau harta yang ditentukan.
Hukum khuluk adalah berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud: “Tidak halal bagi kamu mengambil apa-apa yang telah kamu berikan kepada mereka suatu jua pun, kecuali jika takut kedua-duanya tidak akan mengikut peraturan Allah s.w.t.. Jika kamu takut bahawa tidak akan mengikut peraturan Allah maka tiadalah berdosa kedua-duanya tentang barang yang jadi tebus oleh perempuan.” [Al Baqarah:229] Talak boleh jatuh dengan menyebut “Saya menceraikan kamu dengan bayaran RM 10,000,” dan isterinya menjawab, “Saya menerimanya.” Apabila suami melafazkan demikian, dan isterinya menyahut tawaran itu, dengan serta-merta jatuhlah talak dengan khuluk dan isterinya wajiblah beridah. Suami isteri hanya boleh merujuk dengan akad nikah baru sahaja.
4. STATISTIK PERCERAIAN.
Merujuk kepada Al-Quran, Firman Allah SWT yang bermaksud:
"Pergaulilah isterimu dengan baik, sekiranya kamu benci kepada mereka, boleh jadi ada yang kamu benci itu Tuhan akan menjadikan kebaikan yang banyak padanya." [An Nisa':19]
dan juga hadis Rasulullah SAW:
Dari Ibnu Umar r.a telah mendengar Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: "Perbuatan halal yang dimurkai Allah ialah talak" [Riwayat Abu Daud dan Hakim]
Ayat Al-Quran dan Hadis di atas ini dengan jelas memberikan kita penjelasan bahawa perceraian merupakan suatu perkara yang paling dibenci oleh Allah SWT. Agama Islam tidak mengalakkan umatnya bercerai berai, kerana ia akan mengakibatkan implikasi yang negatif kepada pasangan itu sendiri, anak-anak, keluarga mahupun masyarakat amnya.
Berdasarkan statistik perceraian menurut sumber daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), bilangan perceraian bagi Orang Islam dan Orang Bukan Islam bagi tahun 2000 hingga 2007 adalah seperti berikut:
Statistik Perceraian di Malaysia
Tahun | Orang Islam | Orang Bukan Islam
2000 | 13,536 | 1,613
2001 | 13,187 | 3,238
2002 | 13,841 | 3,793
2003 | 15,543 | 3,318
2004 | 16,509 | 3,291
2005 | 17,708 | 3,804
2006 | 21,419 | 5,747
2007 | 20,529 | 4,335
Sumber: JAKIM dan Jabatan Pendaftaran Negara
Manakala menurut Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mashitah Ibrahim, statistik daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) pada tahun 2009 menunjukkan berlaku satu perceraian pada setiap 15 minit di kalangan umat Islam.
Beliau berkata jumlah itu meningkat daripada tahun ke tahun akibat daripada kurangnya penghayatan agama di kalangan suami isteri termasuk mengabaikan solat.
“Jika solat lima waktu sehari semalam tidak dapat dilaksanakan, sudah tentu dapat kita bayangkan mereka juga sukar untuk melaksanakan peranan dan tanggung jawab sebagai suami dan isteri,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan seminar sempena Maulidur Rasul1432H: Rasulullah Ikon Keluarga Bahagia di Putrajaya.
Amanah dan tanggungjawab ini hanya dapat dilaksanakan oleh kedua pasangan suami isteri dengan baik dan sempurna, jika keduanya menjadikan dasar ikatan atau perjanjian yang suci ini dengan bersumberkan iman dan taqwa kepada Allah swt. Selagi kedua pasangan ini menjadikan sumber pegangan mereka berpandukan dengan ajaran Islam, Insya Allah tujuan dan matlamat perkahwinan yang didambakan akan berkekalan hingga ke akhir hayat mereka.
5. FAKTOR DAN KESAN AKIBAT BERLAKUNYA PERCERAIAN
Banyak faktor yang menyebabkan berlakunya perceraian dalam sesebuah perkahwinan. Antaranya ialah ketidaksefahaman dan kurangnya sifat tolak ansur antara suami isteri. Perceraian juga mungkin berlaku disebabkan oleh pasangan masing-masing yang tidak dapat memuaskan tuntutan kehendak semasa melakukan hubungan seksual. Selain itu faktor ekonomi dan jurang pendapatan juga menjadi punca penceraian, dan paling utama jika si suami tidak bertanggungjawab dan mendera isteri atau isteri yang berlaku curang dan lain-lain faktor lagi.
Perceraian membawa banyak kesan negatif bukan sahaja kepada suami isteri malah anak-anak juga merasa bahang panas akibat daripada perceraian ibu bapa. Maka dengan sebab itu perceraian ini merupakan cara terakhir sekali dan sangat tidak digalakkan dalam islam.
Antara kesan akibat perceraian ialah kesan emosi terhadap pasangan seperti perasaan sedih, jiwa terganggu, rasa tidak bermaya, marah, rungsing dan kecewa serta kesunyian akan membebani perasaan pasangan yang bercerai. Malahan kesan ini juga turut dirasai oleh ahli keluarga dan orang yang terdekat dengan mereka.
Selain itu, mereka yang melalui proses perceraian juga akan dibebani dengan tanggungjawab yang lebih berat dan mungkin akan timbul masalah kewangan. Ini lebih dirasai oleh si isteri jika dia bergantung sepenuhnya kepada suami untuk perbelanjaan harian.
Malah kesan yang paling ketara dan sangat membimbangkan ialah kesan terhadap anak-anak.
Mereka menjadi mangsa keadaan dan mengalami tekanan perasaan yang sangat mendalam dalam proses pembesaran. Mereka mengalami ganguan emosi kerana kurang mendapat kasih sayang serta mereka juga kurang mendapat perhatian dan bimbingan daripada kedua-dua ibu bapa setelah penceraian berlaku.
Oleh kerana itu, ibu bapa perlu memainkan peranan untuk membantu anak-anak menghadapi kenyataan bahawa mereka tidak dapat bersama seperti dulu lagi atau telah berpisah. Jangan menganggap anak-anak tidak tahu apa-apa, mereka masih mentah kerana setiap apa yang berlaku melibatkan kehidupan mereka kerana anak-anak adalah sebahagian daripada ahli keluarga.
Ibu bapa harus bijak menangani perasaan sedih yang dialami oleh anak-anak serta elakkan perbalahan sekiranya terpaksa bersua muka dengan bekas pasangan hidup masing-masing. Berilah peluang kepada anak-anak untuk meluahkan apa yang terpendam dalam hati mereka dan pandangan mereka akibat daripada penceraian ini.
Jangan biarkan anak-anak melalui hidup tanpa ada kawalan atau perhatian kerana ini akan menjadikan mereka hilang arah tujuan dan hanyut seperti kata perpatah Melayu “ibarat layang-layang terputus tali” dan “seperti anak ayam kehilangan ibu” - merata perginya tanpa ada tujuan dan pedoman hidup.
6. KESIMPULAN.
Institusi kekeluargaan yang mantap dan padu merupakan asas untuk membentuk masyarakat madani yang akan membiaskan cermin kehidupan harmoni serta penuh kedamaian zahir dan batin. Jika sistem kekeluargaan Islam terhakis oleh budaya materialistik dan hipokrit, maka akan runtuhlah sendi-sendi kekuatan Islam sehingga menjadi puing-puing yang terbuang di pinggiran dalam arus perkembangan zaman.
Untuk memulihkan kembali roh Islam dalam segala aspek kehidupan yang kian dimamah using oleh nafsu serakah, maka umat Islam harus kembali kepada pemantapan institusi kekeluargaan. Sesungguhnya institusi kekeluargaan Islam akan dapat mengubati segala penyakit masyarakat yang semakin hari semakin serius untuk menuju ke pintu kehancuran. Kerapuhan dalam institusi kekeluargaan akan melahirkan masyarakat yang kerdil dalam berfikir, berjuang, jumud, rakus, terlalu cintakan dunia dan tidak bermoral.

Thursday, December 20, 2012

SYARIAT ISLAM MENANGANI PERMASALAHAN AKHLAK

1. TAKRIFAN
Menurut bahasa: Perkataan akhlak berasal daripada perkataan (al-khulq) bererti tabiat,kelakuan, perangai, tingkahlaku, adat kebiasaan, malah ia juga bereti agama itu sendiri. Perkataan (al-khulq) ini di dalam Al-Quran hanya terdapat pada dua tempat sahaja, antaranya ialah:
“Dan bahawa sesungguhnya engkau (Muhammad) mempunyai berbudi pekerti (akhlak) yang amat mulia.” [Surah Al-Qalam:4]
Menurut istilah:
Antara definasi akhlak menurut istilah ialah: sifat yang tertanam di dalam diri yang dapat mengeluarkan sesuatu perbuatan dengan senang dan mudah tanpa pemikiran, penelitian dan paksaan.
Ibn Miskawaih, ahli falsafah Islam yang terkenal mentakrifkan:
Akhlak itu sebagai keadaan jiwa yang mendorong ke arah melahirkan perbuatan tanpa pemikiran dan penelitian.
Hujjahtul Islam Al-Imam Al-Ghazali mengatakan:
Akhlak ialah suatu keadaan yang tertanam di dalam jiwa yang menampilkan perbuatan-perbuatan dengan senang tanpa memerlukan pemikiran dan penelitian. Apabila perbuatan yang terkeluar itu baik dan terpuji menurut syara dan aqal, perbuatan itu dinamakan akhlak yang mulia. Sebaliknya apabila terkeluar perbuatan yang buruk, ia dinamakan akhlak yang buruk.
2. KES-KES KEROSAKAN AKHLAK DALAM MASYARAKAT
Keruntuhan akhlak seringkali dikaitkan dengan masalah kebejatan sosial dan kecelaruan tatacara hidup masyarakat. Dewasa ini, kes zina, buang bayi, hubungan sesama jenis (gay/lesbian), pelacuran, rempit, buli, video lucah, gangsterism, dadah, hidu gam, hedonism, pengkid, punk, skinhead, black metal dan seumpamanya semakin menjadi-jadi menyerlahkan betapa keruntuhan akhlak dalam sistem masyarakat Malaysia adalah ditahap meruncing. Kerosakan akhlak tidak hanya berlaku di kalangan remaja, bahkan ianya melanda semua generasi masyarakat dari pelajar sekolah rendah hingga mereka yang menjangkau usia emas, juga dari rakyat biasa hingga membawa kepada pemimpin negara.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim membongkar bahawa sebanyak 60 peratus gadis hilang dara menjelang umur 18 tahun, dalam satu soal selidik yang membabitkan 2, 800 responden berusia 15 hingga 25 tahun yang dijalankan di sebuah universiti tempatan dengan portal YouthSays.com. Tambahan daripada hasil kajian itu juga mendapati bahawa 24 peratus daripada mereka mengaku pernah melakukan seks dengan lima kekasih. Selain itu, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) merekodkan purata pasangan Islam bercerai pada 2009 adalah setiap 15 minit.
Beberapa contoh mengenai kebejatan akhlak masyarakat dewasa ini dipaparkan sebagai rujukan bagi memahami realiti yang dihadapi kini:
Kes tiga remaja melayu yang beragama Islam ditangkap kerana membuat persembahan tarian tiang di Nilai pada Mac 2012 yang lalu merakamkan betapa soal halal dan haram tidak diambil kira dalam mencari rezeki. Ketiga-tiga remaja ini, Faiqah Azizan, Nurul Huda Abdul Rahman dan Nooranishah Mohamad Isa kemudiannya dibicarakan dan didenda sebanyak RM25 oleh Mahkamah Majistret Seremban.
Seorang pelajar tajaan Petronas, Ariff Alfian Rosli berasal dari Wangsa Maju yang menuntut dalam bidang perubatan di Dublin Ireland berkahwin dengan pasangannya sesama jenis. Sebelum itu dia dilaporkan tidak dapat dihubungi oleh keluarganya selama 3 tahun. Ini menambahkan lagi parah umat akhir zaman yang telah tergelincir dari panduan syariat Islam.
Malang sekali kes-kes yang berbaur seks dan lucah menjadi berita hangat yang dipaparkan oleh akhbar (Harian Metro, Kosmo dan Utusan Malaysia) dengan begitu terperinci juga menyumbang kepada satu bentuk pemikiran yang rosak di kalangan masyarakat Malaysia. Walaupun ianya dikatakan sebagai paparan berita, tetapi melaporkan dengan terperinci berserta gambar yang tidak senonoh yang boleh ditatapi oleh segenap lapisan umur pastinya bakal mempengaruhi corak pemikiran pembacanya.
3. PUNCA-PUNCA PENDORONG KEMUSNAHAN AKHLAK
Punca-punca berlakunya kemusnahan akhlak perlulah di perhalusi sebelum kita mengambil jalan penyelesaiannya.
i. Golongan-golongan yang bermasalah ini sebenarnya boleh dikatagorikan sebagai golongan Mustadh’afin atau yang tertindas kerana mereka didesak oleh sistem sosial yang tidak betul yang menyebabkan mereka dinafikan hak untuk hidup lebih selesa dan mendapat pendidikan yang lebih sempurna. Sistem ekonomi kapitalis yang sangat liberal membenarkan sekelompok manusia mengawal sistem ekonomi untuk mengumpul kekayaan (monopoli). Lantaran itu, golongan miskin ini hampir mustahil untuk mendapatkan hak yang sama seperti si kaya raya. Mereka berkerja kuat sekadar untuk mempertahankan hidup, mengejar material semata, bukannya mempertingkatkan kualiti hidup. Apalah yang terdaya oleh si miskin untuk menguruskan rumahtangga dengan cemerlang kerana mencari sesuap nasi itu lebih penting daripada memerhatikan tingkah laku anak-anak dan memberikan pendidikan yang sempurna. Dengan lain perkataan, “Kais pagi, makan pagi dan kais petang belum tentu boleh makan”.
ii. Kompleks membeli belah dan lokasi-lokasi seumpamanya yang menyediakan tempat melepak sambil berhibur menjadi lokasi membiaknya gejala keruntuhan akhlak ini. Tempat-tempat seperti ini dibina atas dorongan mahu mencari keuntungan oleh golongan-golongan tertentu yang sanggup menggadaikan maruah bangsa dan negara semata-mata kerana ringgit. Disinilah semua pengamal-pengamal gejala sosial yang bermacam-macam jenis itu berkumpul dan bertukar-tukar fikiran untuk menghasilkan satu ‘Budaya Syaitan’ yang lebih tulen sehingga timbulnya fahaman-fahaman syaitan seperti Jangan Ikut Tuhan (JIT), Black Metal, Ghotic, Punk, Skinhead dan sebagainya. Bukan setakat itu sahaja, tempat-tempat hiburan seperti ini juga menjadi tempat mereka mengkader orang lain untuk jadi seperti mereka. Selepas puas berhibur, mereka melepak pula di tempat yang sesuai dengan penyakit sosial yang lain. Penagih dadah dan penghidu gam di rumah-rumah usang, belen (dulunya disebut bohsia) dan pelacur di lorong-lorong belakang dan mat rempit / minah rempit di jalan-jalan raya strategik untuk mereka berlumba.
iii. Budaya bangsa timur yang pemalu telah terhakis kerana terpengaruh dengan budaya barat yang liberal dan sangat bebas. Wujud golongan-golongan Liberal yang bergerak dalam organisasi yang teratur seperti Sister In Islam (SIS) yang melaung-laungkan penolakan penguatkuasakan undang-undang moral agama kerana menurut mereka, undang-undang tersebut melanggar kebebebasan dan hak asasi manusia. Lebih parah lagi, keadaan ini menghasilkan satu fenomena dimana mungkar itu menjadi sebuah norma masyarakat yang dianggap biasa dan tidak mencacatkan. Apa yang sangat merunsingkan adalah apabila sesuatu kemungkaran itu menjadi aliran yang dapat diterima sebagai sesuatu nilai yang dirasionalkan dan juga sebagai suatu perkembangan yang neutral.
iv. Media memainkan peranan penting dalam penyebaran kesesatan. Filem-filem Hollywood dan Bollywood yang mempromosikan gaya hidup bebas, boros, dan sekular menjadi senjata yang paling ampuh untuk menyesatkan umat Islam. Ditambah pula dengan bahan-bahan cetak pisican yang berbentuk hiburan dan lucah yang berlambak-lambak dipasaran dengan harga yang murah. Maka antara natijahnya, pemahaman seks bebas yang salah oleh remaja-remaja yang mana mereka menganggap seks bebas adalah seks yang dilakukan dengan ramai pasangan manakala seks yang dilakukan dengan teman lelaki adalah sesuatu yang tidak salah atas hak cinta ‘suci’ mereka. Mereka tidak memandang isu ini dalam konteks pemahaman agama. Ini kerana pemahaman agama tidak diterapkan dalam diri mereka. Pendidikan seks yang diajar dalam majalah-majalah yang mudah didapati dikedai-kedai tanpa pendekatan agama hanya akan menggalakan remaja ingin mencuba melakukan seks.
v. Peranan media baru iaitu internet yang memuatkan di dalamnya laman-laman sosial atas talian, ruangan sembang dan sebagainya, tidak dapat tidak juga menyumbang kepada berlakunya keruntuhan akhlak di kalangan masyarakat sekiranya tidak diawasi dan dikawal.
4. SYARIAT ISLAM MENANGANI KERUNTUHAN AKHLAK.
Sumber akhlak dalam Islam tidak dapat tidak mestilah berdasarkan Al-Quran dan Sunnah. Ini kerana Islam itu bukanlah agama yang bersifat upacara (ritual) tetapi Islam merupakan satu cara hidup yang lengkap dan sempurna. Berdasarkan kepada hadith yang bermaksud:
"Sesungguhnya aku diutuskan hanya semata-mata untuk menyempurnakan akhlak yang mulia." [Hadis riwayat Imam Malik].
dan firman Allah SWT yang bermaksud:
“Dan bahawa sesungguhnya engkau (Muhammad) mempunyai berbudi pekerti (akhlak) yang amat mulia.” [Surah Al-Qalam:4]
Perkahwinan dan rumahtangga Muslim.
Islam membentuk keperibadian seseorang itu bermula dari hubungan kedua ibubapanya yang berlandaskan syariat Islam. Perkahwinan yang diasaskan dengan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah adalah untuk menggapai matlamat sebuah keluarga muslim yang tunduk patuh kepada perintah Allah SWT. Berdasarkan kepada hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu Adiy dan Ibnu Asakir daripada ‘Aisyah r.a secara marfu’ bahawa Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud:
“Pilihlah tempat yang baik untuk air mani kamu, sesungguhnya kaum wanita itu melahirkan (keturunan) serupa dengan adik beradik lelaki atau perempuannya.”
Hubungan suami isteri yang bertepatan dengan adab-adab yang disyariatkan Islam akan dikurniakan zuriat yang berkati oleh Allah SWT. Proses pendidikan itu berlangsung sedari seseorang itu berada dalam Rahim ibunya. Inilah proses pendidikan dan pembentukan akhlak dan budi pekerti seseorang itu diperingkat awal. Ibu yang mengandung disarankan agar sentiasa membaca surah-surah Al-Quran dan doa-doa yang ma’thur daripada Rasulullah SAW sepanjang tempoh kehamilan itu. Ketika dilahirkan anak-anak ini diazan dan diqamatkan agar kalimah yang mulia dan agung yang mula-mula diperdengarkan ditelingannya. Dalam membesarkan anak-anak, Islam ada metodologinya yang bersesuaian dengan perkembangan usia mereka sebagaimana hadith Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Perintahkan anak-anak kamu menunaikan sembahyang, apabila mereka telah mencapai usia tujuh tahun. Bila telah mencapai usia sepuluh tahun belum juga mahu menunaikan sembahyang, bolehlah dipukul (dalam batas-batas sebagai tindakan mendidik) dan pisahkan tempat tidur mereka.” [Diriwayatkan oleh Abu Dawud]
Pengasingan tempat tidur diantara ibubapa dengan anak hendaklah dilaksanakan selewat-lewatnya usia si anak mencapai 10 tahun dan juga diasingkan tempat tidur mereka yang berlainan jantina. Ini merupakan disiplin membentuk akhlak dalam pergaulan di antara lelaki dan perempuan, dewasa dan kanak-kanak.
Solat adalah pendinding diri seorang muslim.
Menjaga solat, solat yang ditunaikan dengan khusyu’ dan penuh tawadhu’ pasti menghalang diri seseorang dari melakukan perkara-perkara mungkar. Allah SWT berfirman yang bermaksud:
“Sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan keji (fashya’) dan mungkar.” [Surah Al Ankabut:45]
Ini merupakan satu jaminan daripada Allah SWT. Kualiti solat dengan memahami erti setiap bicara yang dilafazkan dalam solat serta memahami setiap perbuatan dalam solat adalah merupakan jaminan bahawa seseorang itu dipelihara oleh Allah dan dapat menghalang dirinya daripada melakukan perkara-perkara mungkar. Ini diperakui oleh Rasulullah SAW berdasarkan kepada sebuah hadith yang bermaksud:
“Sesungguhnya ada seorang yang bersolat pada waktu malam. Apabila waktu pagi, dia mencuri. “Baginda menjawab: ”Sesungguhnya apa yang dibaca (solat) akan mencegahnya.” [Ahmad bin Hanbal, Musnad Al-Imam Ahmad bin Hanbal, Muassasah Qurtubah, Qahirah jil. 2. hlm. 447, no hadith 9777. Diklasifikasikan sahih oleh Shuib Al Arnaut]
Islam juga meletakkan bahawa kesemua jalan-jalan yang menuju kepada kerosakan akhlak hendaklah dibendung dan dijauhi. Islam tidak hanya melarang perlakuan zina, malah menghampiri atau cuba mendekati atau melakukan perbuatan yang menghampiri zina juga dilarang dan merupakan satu dosa. Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Dan janganlah kamu hampiri zina, sesunguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan jahat (membawa kerosakan).” [Surah Al Israa’: 32]
Melaksanakan perintah amar makruf dan nahi mungkar.
Seorang muslim perlulah peka dan perihatin terhadap apa yang berlaku dan dilakukan oleh anggota masyarakatnya. Seorang yang mengaku beriman kepada Allah SWT dan hari akhirat perlulah melaksanakan tindakan menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran. Inilah tugas seorang muslim yang dituntut oleh Allah SWT untuk dilaksanakan samada secara individu atau berkumpulan. Sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud:
“Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat Segala perkara yang baik, serta melarang daripada Segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.”[Surah Ali-Imran: 104] ,
kemudian Allah SWT berfirman mengulangi penegasan ini di dalam ayat yang seterusnya yang bermaksud:
”Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. sekiranya ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.”[Surah Ali-Imran : 110]
Seorang muslim yang melihat kemungkaran di hadapan matanya hendaklah mengambil tindakan menghalangnya dengan tangan (kuasa) jika dia memiliki kekuatan itu, jika tidak dia hendaklah menegur dengan lisannya untuk memperbetulkan kemungkaran itu paling tidak pun dia hendaklah membencinya dan tidak bersekongkol dengan kemungkaran itu. Ini adalah menepati dengan apa yang disabdakan oleh Rasulullah SAW dalam hadithnya, Daripada Abu Said al Khudri r.a. katanya :
Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda : "Sesiapa dikalangan kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia menegah dengan lidahnya, sekiranya dia tidak mampu maka dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman.” [Riwayat Muslim]
Peranan anggota masyarakat dalam usaha menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran adalah satu bentuk kebajikan yang dituntut dalam Islam demi untuk menjelmakan ahli masyarakat yang berakhlak mulia. Inilah satu bentuk gotong royong atau kerjasama yang bernilai tinggi dan mendapat redha Allah SWT sebagaimana firman-Nya yang bermaksud:
“Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan dalam perkara membuat kebajikan dan taqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan perkara dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksanya.” [Surah Al Maidah: 2]
Hukuman Diletakkan Bagi Menjaga Akhlak
Di samping menggalakkan manusia melaksanakan hal-hal yang diperintahkan, Islam tidak pula melupakan adanya kekuasaan dan penggunaan kekerasan terhadap perlanggaran peraturan dalam berakhlak. Itulah sebabnya diadakan hukuman hudud, qisas dan ta’zir. Adakah akhlak merupakan sesuatu perkara yang beku yang tidak mampu diubah, sebagaimana sifat tubuh badan yang tidak boleh diubah? Ataupun adakah akhlak mampu dibentuk dan dicanaikan ke arah yang baik? Ulama berselisih pendapat mengenai perkara asas ini.
Walaubagaimanapun, majoritinya menegaskan bahawa akhlak boleh dibentuk. Menurut Imam Al Ghazali, merubah akhlak adalah perkara yang mungkin. Sekiranya tidak, mengapa Rasulullah SAW ada menyebut: “Perbaikilah akhlak kamu.”
Ini sekadar beberapa pendekatan yang diketengahkan dalam ruang perbahasan yang pendek ini. Sebenarnya banyak lagi pendekatan dan cara Islam menangani permasalahan keruntuhan akhlak ini dan membangunkan ketinggian akhlak dan budi pekerti manusia. Islam tidak hanya menyediakan cara penyelesaian tetapi Islam mengajar satu kaedah bagaimana akhlak manusia itu dibentuk sedari manusia itu belum dilahirkan supaya masalah sosial masyarakat itu dapat dicegah dari awalnya.
5. PENUTUP
Nilai-nilai moral masyarakat timur sedikit demi sedikit telah luntur di dalam masyarakat Malaysia tidak kira bangsa mana pun. Perkara ini perlu dipandang serius oleh kerajaan dan pihak-pihak berwajib kerana keruntuhan nilai moral masyarakat akan membawa kepada malapetaka yang besar dimasa hadapan.
Kesimpulannya, penyelesaian masalah gejala sosial ini tentu sahaja memerlukan kerjasama semua pihak untuk bersama-sama menyelesaikannya. Semuanya bergantung kepada usaha berlandaskan keimanan dan amalan yang kuat kepada Allah. Hakikatnya akar pokok yang sihat adalah akar pokok yang dibaja dan disiram mengikut keperluan dan mampu memberikan batang pokok yang punya daya tahan penyakit dan akhirnya menghasilkan daun dan buah yang ranum dan berguna buat makhluk lain.
Usaha yang padu dan sokongan daripada pelbagai pihak amatlah diharapkan bagi memastikan gejala sosial tersebut benar-benar membuahkan hasil. Mudah-mudahan usaha kita hari ini, akan membantu kita mencetak generasi muda yang positf, beriman, bertaqwa, berilmu, beramal soleh dan berkhlak mulia.

Saturday, December 15, 2012

DUALISMA DALAM SISTEM PENDIDIKAN

1. PENDAHULUAN
Pendidikan merupakan suatu perkara yang amat penting dan mencabar dalam kehidupan manusia. Tanpa pendidikan manusia tidak akan mengenal huruf, tidak mampu membaca dengan baik dan tidak mungkin mempunyai pengetahuan samada secara formal ataupun informal. Tuntutan supaya menuntut ilmu ini ternyata mempunyai nilai yang amat tinggi bilamana ayat Al-Quran yang mula-mula sekali diturunkan kepada Rasulullah SAW adalah berkenaan kepentingan menuntut ilmu. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekelian makhluk). Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku. Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Ia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya.” [Al-‘Alaq: 1-5] Permasalahannya ialah apabila tamadun manusia berkembang, tradisi keilmuan itu mula terpisah dua yang mengasingkan konsep ilmu duniawi dengan ukhrawi. Inilah yang dikatakan dualisma dalam sistem pendidikan. Sistem dualisma dalam pendidikan boleh dikatakan digunapakai oleh hampir kesemua negara umat Islam. Natijahnya, wujudnya dua generasi yang saling bertentangan dalam membangunkan masyarakat. Untuk melahirkan sebuah masyarakat yang mempunyai keseimbangan di antara duniawi dan ukhrawi, usaha-usaha perlu dilakukan untuk menjadikan sistem dualisma ini bergabung menjadi satu (integrasi).
2. TAKRIFAN
1.1 Definisi Dualisma
Menurut Kamus Dewan Edisi Baru (cetakan ketiga, 2002), istilah dualisma membawa maksud ‘teori yang berasaskan dua dasar yang berlainan’ atau ‘perihal yang mendua, sesuatu yang berasaskan dua hal yang bertentangan.’
1.2 Definisi Pendidikan
Sementara pendidikan pula membawa makna ;
(i) Bahasa - Proses belajar dan mengajar; pengalaman menerima (ajaran, latihan, didikan); bentuk, kaedah, perihal mendidik (dalam ajaran, latihan, didikan). (Kamus Bahasa Melayu, 1997).
(ii) Barat – Segala proses memajukan sikap serta nilai baik yang menjadi amalan dalam sesebuah masyarakat kepada setiap individu yang hidup dalam kelompok tersebut.
(iii) Humanis – Suatu proses mental, emosi dan perkembangan moral yang terus menerus sebagai permulaan kea rah kualiti kehidupan yang membantu manusia untuk melihat perbezaan perundangan dan hubungkait berbagai-bagai pandangan di antara satu sama lain.
(iv) Islam – Al-Tarbiyah, yang berasal dari akar kata ‘Rab’ yang memberi dua makna iaitu,
(i) Tuhan dan
(ii) Yang mendidik alam.
(v) Prof Hassan Langgulung – Merubah dan memindahkan nilai-nilai kebudayaan kepada setiap individu masyarakat melalui berbagai proses.
3. DUALISMA DALAM PENDIDIKAN
Berikut ialah beberapa pandangan berkenaan dengan dualisma dalam system pendidikan:
(a) ...wujudnya dua sistem pendidikan yang berbeza iaitu sistem pendidikan tradisional Islam dan sistem pendidikan moden. Sistem pendidikan tradisional Islam lebih menumpukan perhatiannya terhadap ilmu-ilmu keagamaan semata-mata dengan mengabaikan ilmu-ilmu moden. Manakala sistem pendidikan moden hanya menitikberatkan ilmu-ilmu moden dengan mengabaikan ilmu-ilmu keagamaan. (Abdul Halim Ramli, dalam rencana tulisannya, Memecah Dualisma Harmoniskan Ilmu : Reformasi Sistem Pendidikan Menurut Perspektif Syeikh Mohamad Abduh dan Sayyid Ahmad Khan).
(b) ...masalah masyarakat Islam rata-rata, bukan sahaja di Malaysia, ialah kita telah mewujudkan dualisma di antara ilmu wahyu atau naqliah dengan ilmu aqliah ataupun ‘sciences’. (Dato’ Seri Najib Tun Razak, bekas Menteri Pendidikan Malaysia, kini Perdana Menteri Malaysia).
(c) ...program pendidikan yang dimajukan di Barat tidak sesuai untuk masyarakat negara ini kerana program tersebut mengamalkan prinsip dualisme dan sekularisme yang memisahkan ilmu keduniaan dan ilmu agama. (Nik Azis Nik Pa, dalam bukunya, Program Pendidikan pintar Cerdas : Teori dan Praktik).
Berdasarkan tiga definisi di atas, dualisma dalam pendidikan secara ringkasnya ialah pengasingan di antara ilmu agama dengan ilmu selain agama, iaitu ilmu yang mempunyai berbagai definisi; ilmu moden oleh Abdul Halim Ramli, ilmu sains oleh Dato’ Seri Najib dan ilmu keduniaan oleh Nik Azis.
4. DUALISMA MENURUT PERSPEKTIF SEJARAH MALAYSIA (TANAH MELAYU)
Malaysia juga tidak terkecuali daripada menerima sistem pendidikan bersifat dualisma. Pada awalnya, negara telah diperkenalkan terlebih dahulu dengan Sistem Pendidikan Tradisional Islam (SPTI) sejak kurun ke 14 lagi. Ini berdasarkan dokumen sejarah seperti (Sejarah Melayu) dan (Hikayat Abdullah) yang membuktikan SPTI berterusan sehingga kurun ke 19.
Penjajahan barat merupakan faktor utama dalam perlaksanaan konsep dualisma dalam pendidikan di Malaysia khususnya dan rantau kepulauan Melayu amnya. Kesemua kuasa barat ketika itu, British, Belanda dan juga Portugis membawa misi yang sama iaitu menanam doktrin pemisahan di antara ilmu wahyu dan ilmu yang berbentuk pembangunan duniawi. Inilah matlamat utama mereka dan mereka hanya berselindung di sebalik aktiviti perdagangan rempah ratus. Sedangkan menurut Islam, apa sahaja disiplin ilmu ianya adalah bersepadu dan saling kait mengait berdasarkan kepada petunjuk Al- Quran dan As Sunnah.
Walaupun istilah tersebut ditakrifkan dalam pengertian yang berbeza, ia tetap datang dari satu punca iaitu Barat, akibat kesan penjajahan misalannya Belanda di Indonesia, Portugis di Malaysia awalnya kemudian diambil alih oleh British yang kemudiannya juga menakluki Brunei. Apabila kuasa British bertapak, ia tidak cuma mengubah sistem politik, pentadbiran, ekonomi dan undang-undang, malah secara tidak langsung mempengaruhi sistem pendidikan tanah jajahan mereka.
Sistem Pendidikan Moden (Sekular dan Liberal) mula diperkenalkan pada lewat kurun ke 18 iaitu pada tahun 1816 dengan tertubuhnya Penang Free School di mana Bahasa Inggeris digunakan. Bertitik tolak dari situ, Dualisma dalam pendidikan di Malaysia bermula.
5. KESAN DUALISMA DALAM PENDIDIKAN
Sistem dualisma pendidikan yang dilaksanakan di negara ini memberi dua impak yang berbeza iaitu dari sudut kebaikan dan juga keburukan ke dalam masyarakat. Walaubagaimanapun sistem pendidikan dualisma ini sebenarnya lebih membawa kepada kesan negatif berbanding yang positif.
5.1 Kelebihan Dualisma
Matlamat asal yang boleh diambil sebagai kebaikan sistem dualisma ini ialah dari segi pemfokusan bidang pembelajaran yang mahu diterokai dalam melahirkan manusia-manusia yang pakar dalam sesuatu bidang.
Untuk memastikan sesuatu ilmu itu dapat dikuasai dengan mendalam dan mantap oleh para penuntutnya, penumpuan yang jitu merupakan aspek utama yang perlu dititikberatkan. Oleh yang demikian, dengan mengasingkan sesuatu ilmu dengan ilmu yang lain dapat menjamin kemantapan penguasaan ilmu seseorang individu itu.
5.2 Kelemahan Dualisma.
Secara globalnya, impak yang negatif besar kemungkinan akan wujud melebihi kesan positif sekiranya diamalkan sistem dualisma ke dalam pendidikan. Ini kerana golongan cendekiawan dan ilmuwan yang lahir dari dua sistem pendidikan yang didiskriminasikan ini akan saling bersaing antara satu sama lain, bukan dalam keadaan yang membina bahkan mungkin menjatuhkan sesama sendiri walaupun beragama Islam. Inilah yang akan menyebabkan konflik pemikiran yang tidak selari malah bertentangan dengan ajaran Islam.
i. Kualiti Masyarakat.
Tokoh pembaharuan Islam yang banyak berkecimpung dalam bidang pendidikan, Muhammad Abduh, menyatakan sistem pendidikan dualisma antara sekolah-sekolah yang hanya memberikan pelajaran pengetahuan agama yang hanya melahirkan golongan ulama-ulama yang tidak mempunyai pengetahuan ilmu-ilmu moden. Manakala sekolah-sekolah moden pula mengeluarkan ahli-ahli dalam pelbagai bidang keilmuan dan kemahiran yang sedikit pengetahuan agamanya.
Golongan cendiakawan dan ilmuwan yang lahir dari dua sistem pendidikan yang didiskriminasikan ini juga akan saling bersaing antara satu sama lain. Persaingan yang wujud pula bukanlah dalam keadaan yang membina bahkan mungkin menjatuhkan sesama sendiri walaupun beragama Islam.
Ishak Ramly (2003) juga menyatakan bahawa amalan kurikulum dualisma melahirkan individu yang mempunyai latar belakang premis orientasi yang berbeza dan akhirnya wujud manusia yang berbeza. Sekumpulan manusia lebih cenderung ke arah akhirat dan sekumpulan manusia lagi lebih cenderung ke arah dunia.
ii. Penghalang Membina Jati Diri.
Beberapa cendikiawan dan ilmuan negara mendakwa sistem pendidikan yang mengamalkan dualisma adalah factor yang paling ketara sumbangannya kepada kerapuhan jati diri remaja. Sebagai contoh, lihat dari sudut media cetak dewasa ini. Penerbitan majalah dan akhbar hiburan yang langsung tidak mengambil kira kesensitifan lunas-lunas agama. Bahkan ia langsung tidak menampakkan akan kecenderungan untuk mengutuhkan nilai dan peradaban yang sekian longgar, malah tambah menggoyah dengan pemaparan gambar-gambar yang menjolok mata, budaya berpasangan serta pergaulan bebas dikalangan remaja.
Situasi ini merupakan terhasil daripada golongan yang hanya mendapat pendidikan moden yangmana sedikit sahaja pengetahuan agamanya yang diperoleh melalui sistem pendidikan formal. Penulis, editor, para wartawan serta individu-individu yang terlibat dalam proses penerbitan majalah dan akhbar berkaitan isu ini tidak mementingkan batasan Syara’ dek sedikit cuma pengetahuan mereka tentang agama. Tidak dinafikan bahawa terdapat juga majalah-majalah serta akhbar-akhbar yang mengetengahkan unsur-unsur keIslaman, namun ianya tidak mampu mempengaruhi minda dan minat golongan belia kerana limpahan media cetak berunsur hiburan tanpa batasan itu. Oleh yang demikian, keadaan seperti ini menghalang para belia membentuk jati diri yang utuh berpegang pada agama kerana pengaruh anasir seperti ini yang sangat kuat.
iii. Kebekuan Ilmu.
Dualisma dalam pendidikan membawa kepada kebekuan ilmu. Seperti yang dijelaskan oleh Profesor Dr. Sidek Baba:
“..Pada hari ini wujud kebekuan ilmu dan tradisi berfikir yang amat ketara. Keadaan itu hingga menyebabkan umat Islam menjadi pengguna kepada kekuatan tamadun Barat. Mereka belum mampu melepasi diri untuk menyumbang ke arah pembangunan tamadun umat manusia. Namun, ia tidak bermakna ajaran Islam itu lemah atau tidak lengkap bagi mengatasi cabaran sezaman dan kerenah lingkungan. Namun, ia akibat suburnya dualisma dan sekularisasi ilmu serta pendidikan yang menyebabkan ajaran Islam sebenar atau sepatutnya terpinggir. Tradisi ‘turath’ atau bercorak tradisi tidak dapat dikembangkan bagi menghubungi metodologi berfikir kini yang lebih banyak menumpu kepada tradisi kajian dan fakta yang terputus dengan nilai tauhid dan nilai murni.”
Hal seperti ini juga dapat dilihat dalam sesi pengajaran dan pembelajaran bagi subjek-subjek selain daripada pendidikan Islam. Ramai dalam kalangan guru-guru kini tidak mengaitkan sesuatu pembelajaran itu dengan ciptaan Allah S.W.T. Maka ini menyebabkan para pelajar hanya memperoleh ilmu berdasarkan teori barat semata-mata.
iv. Kemunduran.
Menurut Prof. Dr Abdullah @ Alwi Hassan, Ketua Jabatan Syariah dan Ekonomi Islam, Universiti Malaya, dua faktor utama yang menyebabkan umat Islam berada dalam kemunduran ialah kerana kurang ilmu dan lemah dari segi pengurusan.
Hal ini dilihat merupakan antara impak daripada dualisme dalam pendidikan di negara ini. Kurang ilmu boleh ditafsirkan sebagai individu dari aliran kebangsaan kurang mempunyai ilmu dalam bidang agama manakala individu dari sekolah aliran agama pula kurang mempunyai ilmu moden. Apabila masing-masing saling kurang dalam penguasaan ilmu, sudah pasti mereka tidak mampu untuk menguruskan sesuatu perkara dengan baik.
v. Mementingkan Satu Aspek Pendidikan.
Ianya lebih menjurus kepada pendidikan agama ataupun lebih memfokus kepada pendidikan umum. Kedua-dua jenis pendidikan tersebut tidak disatupadukan sama sekali. Akibatnya tiada keseimbangan antara pendidikan agama dengan pendidikan umum. Mereka yang menceburi bidang pendidikan agama akan lebih mahir dalam bidang keagamaan (hukum hakam, fiqh ibadat dan mu’amalat, fardhu ‘ain dan fardhu kifayah) tanpa sedikitpun mengambil berat keperluan pendidikan umum sebagai ilmu pengetahuan tambahan yang perlu ada bagi setiap individu.
Manakala mereka yang mempelajari bidang pendidikan umum seperti ilmu matematik, ilmu perubatan, sains, geografi dan sebagainya akan mempunyai kemahiran dalam bidang masing-masing tetapi tidak dicampuri dengan ajaran Islam yang syumul dan kamil. Pendidikan umum (atau pendidikan sekular) dikatakan lebih tertumpu kepada hal ehwal urusan keduniaan, sebaliknya pendidikan agama pula lebih banyak menguasai bidang ibadat dan hal ehwal akhirat. Maka atas sebab itulah pendidikan agama dipisahkan daripada pendidikan umum secara keseluruhan memandangkan faktor perbezaan tersebut.
6. KAEDAH PENYELESAIAN DUALISMA PENDIDIKAN
Sistem pendidikan dualisma ini menghasilkan suatu kesan yang negatif bagi umat Islam. Sistem pendidikan yang ada sekarang gagal memperlihatkan ciri integrasi (kesepaduan) dengan Islam. Saat ini bidang ilmu seperti matematik, sains dan lainnya seolah-olah terpisah dan tiada hubung kait dengan agama atau kepada keagungan pencipta alam ini iaitu Allah SWT. Manakala ilmu-ilmu berkaitan agama langsung tidak memasukkan hasil-hasil penemuan sains itu sebagai satu bukti keagungan Allah SWT demi mengukuhkan lagi keimanan.
Oleh kerana ilmu agama dan ilmu sains saling berkait rapat kerana mereka lahir dari sumber yang sama iaitu ilmu tuhan maka proses pengislaman ilmu amat penting supaya manusia dapat mengetahui cara untuk meletakkan sesuatu perkara pada tempatnya yang sebenar. Untuk itu perlu diusahakan satu model kurikulum dan pembelajaran bersepadu yang dapat memadukan kedua-dua cabang ilmu ini.
6.1 Pendidikan Bersepadu.
Pendidikan bersepadu merupakan salah satu pendekatan yang perlu diambil untuk menyelesaikan isu dualisma dalam pendidikan.
Ia merujuk kepada pendekatan pendidikan yang komprehensif, seimbang, dinamik, relevan dan kontemporari sebagai pendekatan yang terbaik.
Ini penting untuk melahirkan generasi yang mampu melaksanakan peranan sebagai pemimpin dan berupaya berhadapan dengan cabaran-cabaran yang mendatang. Pendidikan yang bersumberkan al-Quran dan al-Sunnah disamping adanya integrasi disiplin-disiplin ilmu akal ke arah membina komuniti UMMAH dengan berteraskan akidah (Forum Pendidikan Bersepadu,1984:12).
Prinsip-prinsip Pendidikan Bersepadu:
Pengenalan kepada penciptaan manusia – mengapa diciptakan, diciptakan sebaik-baik kejadian, diberi akal fikiran.
Sumber ilmu – sumber utama (Al-Quran dan As-Sunnah), maka akal dan jasmani perlulah disuburkan dengan sumber daya usaha, pengalaman dan pemikiran manusia berasaskan kawalan syarak (Abdul Halim Muhamad, 1985).
Seluruh proses pendidikan dan perkembangan ilmu tidak terpisah daripada tauhid sama ada rohani, jasmani dan akal. Metodnya adalah integrasi yang menjadikan ilmu itu bersifat kudus dan proses penerimaan ilmu itu menjadi ibadat bagi manusia. Martabat ilmu - terbahagi dua:
a. Ilmu asas iaitu pembinaan kualiti peribadi manusia meliputi roh, akal dan jasad – akidah, akhlak dan syariah – melahirkan modal insan yang menepati matlamat penciptaan manusia sebagai khalifah di muka bumi.
b. Ilmu pelengkap – pembinaan masyarakat (kemajuan dan tamadun).
Pengisian ilmu – meliputi semua aspek bersandarkan sumber utama (Al-Quran dan As-Sunnah). Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang dirumuskan pada tahun 1987 mengatakan bahawa suatu pendidikan holistik itu berdasarkan kepada kepercayaan dan kesetiaan pada Tuhan, keseimbangan dan keharmonisan perkembangan intelektual individu, spiritual, fizik dan emosi dan mempunyai moral yang sangat bagus. Tauhid sebagai paksi ilmu – menyedari hakikat kejadian manusia yang bertujuan beribadat kepada Allah. Bukti penemuan sains menyuburkan keimanan kepada Allah SWT dan menjadikan manusia itu sedar akan kekuasaan Allah terhadap seluruh alam ini serta menjadikan ia seorang tunduk patuh kepada Penciptanya.
6.2 Islamisasi Ilmu Pengetahuan.
Islamisasi Ilmu Pengetahuan merupakan satu lagi kaedah penyelesaian isu dualisma dalam pendidikan. Langkah pertama yang perlu dibuat ialah setiap mata pelajaran yang dipelajari mestilah dilihat dari kaca mata Islam di mana Al Quran dan Sunnah di jadikan panduan.
Langkah kedua, segala kurikulum yang dijalankan mestilah mempunyai hubungkait secara langsung dengan Falsafah Pendidikan Islam iaitu usaha berterusan untuk menyampaikan ilmu, kemahiran dan penghayatan Islam berdasarkan Al-Quran dan Al-Sunnah bagi membentuk sikap, kemahiran, keperibadian dan pandangan hidup sebagai hamba Allah yang mempunyai tanggungjawab untuk membangun diri, masyarakat, alam sekitar dan negara ke arah mencapai kebaikan di dunia dan kesejahteraan di akhirat.
Langkah ketiga, hendaklah dipastikan segala ilmu pengetahuan, mata pelajaran dan kursus yang ditawarkan bebas daripada anasir-anasir barat dan fahaman sekular yang bertentangan dengan prinsip-prinsip islam.
7. PENUTUP
Pendidikan yang berasaskan dualisma merupakan satu malapetaka buat umat yang mendambakan suatu corak kemasyarakatan yang baik dan berakhlak. Pendidikan yang digabungkan kombinasi di antara akal yang dipandu oleh petunjuk wahyu dan sunnah mampu untuk melahirkan satu kelompok masyarakat yang saling hormat-menghormati dengan persekitaran yang selamat.
Dualisma pendidikan menatijahkan satu bentuk tamadun yang songsang dari fitrah kejadian manusia itu, kerana ianya melahirkan satu bentuk ketamadunan yang berbentuk material dan mengenepikan sama sekali hal-hal berkaitan pembangunan insan. Apalah ertinya sebuah kemajuan atau kehebatan tamadun sesuatu bangsa atau masyarakat itu dalam masa yang sama menjerukkan jati diri ahli masyarakatnya dan rosak nilai diri dan maruahnya.
Dualisma juga melahirkan satu kepimpinan masyarakat atau negara yang diterajui oleh pemimpin yang berfikiran sekular atau pragmatik walaupun mereka mempunyai asas-asas pengetahuan Islam. Ini kerana mereka menolak adanya kaitan di antara agama (Islam) dengan hal-hal berkaitan pemerintahan (politik) dan perlaksanaan undang-undang dan ini bercanggahan dengan tujuan penciptaan manusia sebagai khalifah di muka bumi ini oleh Allah SWT. Sedangkan tugas khalifah sebagaimana yang diijmakkan oleh para mufassirin ialah menggalang ganti tugas kenabian di dalam perkara memelihara agama dan mentadbir dunia dengannya (Islam).
8. BIBLIOGRAFI
1. Hj Rose De Yusof bin Hj Mohd Ramlee ( 08M0751 ) Sarjana Pendidikan dalam Pengajian Islam Institut Pendidikan Sultan Haji Hassanal Bolkiah, Universiti Brunei Darussalam.
2. Nota Pengajian, Tasawwur Pendidikan Islam ILH1300, Diploma Tasawwur Islam, Institut Latihan Kepimpinan dan Perkaderan Dakwah Islamiyyah (ILHAM) 2012.
3. Khairul Anwar Bin Md Yusof, EDC 5360 SEKOLAH DAN KOMUNITI, Tradisi dan Kemodenan Dalam Konteks Islam, International Islamic University Malaysia.
4. Eerma Sara http://www.scribd.com/doc/44048614/Dualisme-Dalam-Pendidikan (20/08/2012)
5. Uswatun Khasanah, S.HI, Isu-isu Dalam Pendidikan Islam http://www.scribd.com/doc/52157051/Dualisme-Dalam-Pnddkan-Resum (30/08/2012)
6. http://sarjana.tripod.com/dualisme.htm